Galeria Jurajska wzmacnia relacje z lokalną społecznością. Pomaga wielowymiarowa aktywność Opublikowano 7 grudnia 2023
Umacnianie relacji z lokalną społecznością to dziś fundament rozwoju wielu galerii handlowych. Galeria Jurajska udowadnia, że w tym kierunku warto stawiać na różnorodność i oryginalny pomysł. O działaniach community relations obiektu opowiada Anna Borecka, wicedyrektor Galerii Jurajskiej.

Dlaczego budowanie relacji z lokalną społecznością jest tak ważne dla rozwoju Galerii Jurajskiej?

 

Anna Borecka: Galeria handlowa, zwłaszcza mająca pozycję lidera, nie może działać w oderwaniu od lokalnej społeczności. Przeciwnie, aby osiągnąć sukces, musi doskonale rozumieć swoje otoczenie i to nie tylko przez pryzmat potrzeb zakupowych. To aspekt, który w naszym rozwoju jest szalenie ważny i który leży u podstaw zarówno strategii marketingowej, CSR-owej, jak również działań community relations Galerii Jurajskiej. Zależy nam bowiem na tym, aby być dla naszego otoczenia nie tylko destynacją zakupową nr 1, ale także centrum życia, integracji i aktywności lokalnej społeczności. W praktyce oznacza to szerokie zaangażowanie się w życie miasta i regionu oraz wychodzenie z pomysłami i wspieranie oddolnych inicjatyw. Takie podejście pozwala zbudować wokół siebie społeczność. I to zarówno poprzez wydarzenia rozrywkowe i kulturalne – typowe dla obiektów jak nasz, jak również poprzez wsparcie dla działań np. proekologicznych, charity czy na rzecz edukacji i równego traktowania.

Na który z tych obszarów stawia dziś przede wszystkim Galeria Jurajska?

A.B.: Staramy się, aby lokalne zaangażowanie Jurajskiej było zróżnicowane i wielowymiarowe. Pozwala to budować wokół siebie możliwie najszerszą, międzypokoleniową społeczność, mającą różne zainteresowania. Jako największe centrum handlowe w Częstochowie od lat jesteśmy jednym z podmiotów, który nadaje ton życiu kulturalnemu miasta. Dlatego też w naszym kalendarzu nie brakuje inicjatyw tego typu, np. koncertów. Od lat angażujemy się także w propagowanie sportu i aktywnego stylu życia, w czym pomagają nam własne boiska do siatkówki plażowej oraz sezonowe imprezy sportowe i prozdrowotne. Ważnym obszarem jest także zaangażowanie na polu edukacji zdrowotnej oraz ekologicznej, zwłaszcza poprzez wydarzenia, które angażują mieszkańców w takie tematy jak np. zero waste czy moda cyrkularna. Kluczowy jest dla nas także obszar związany z edukacją dzieci, który pojawia się w formie sezonowych eduzabaw, corocznej Giełdy Zajęć Pozalekcyjnych, ale także stałych atrakcji, np. strefy dydaktyczno-wypoczynkowej z olbrzymimi akwariami, przy której często goszczą szkoły organizujące tu lekcje przyrody i biologii. Coraz mocniejszy akcent kładziemy także na działania związane z inkluzywnością oraz przeciwdziałaniem dyskryminacji i przemocy, której ofiarami padają dzieci. To z kolei nowe dla nas terytorium, na które pod koniec 2023 r. odważnie weszliśmy.

To te najważniejsze obszary, a jak wygląda to w praktyce? Które działania w 2023 roku były szczególnie istotne dla community relations Jurajskiej?

A.B.: W 2023 roku zrealizowaliśmy kilkanaście różnych wydarzeń i inicjatyw, które miały na celu rozwój relacji z lokalną społecznością. Zdecydowanie więcej niż w latach ubiegłych, co pokazuje mocny prospołecznościowy kierunek, jaki obraliśmy. Kilka z nich wyróżniało się jednak skalą i charakterem. Przykładem jest organizowana w Jurajskiej co miesiąc wyprzedaż garażowa. To wydarzenie, które na każdą edycję przyciąga blisko setkę mieszkańców, którzy sprzedają swoje używane rzeczy, a także tysiące kupujących. Impreza ma charakter proekologiczny i w praktyczny sposób popularyzuje zagadnienia związane z zero waste, modą cyrkularną i upcyclingiem, ale także – co dla nas najważniejsze – integruje lokalną społeczność, tworząc dla niej platformę wymiany rzeczy z drugiej ręki. Innym wydarzeniem, które w tym roku skutecznie budowało relacje i przyciągnęło tłumy, było „Motoserce”, czyli wielka zbiórka krwi z harleyowcami zrzeszonymi w Kongresie Polskich Klubów Motocyklowych, która połączona była m.in. z plenerowym koncertem Małgorzaty Ostrowskiej. To wydarzenie o charakterze prozdrowotnym, dzięki któremu propagowaliśmy ideę krwiodawstwa, ale co najważniejsze, przyciągnęliśmy tysiące osób zainteresowanych pomocą. Mocno prospołecznościowy charakter w 2023 roku miały także nasze imprezy na boiskach do siatkówki plażowej, które gościły m.in. Puchar Śląska w Siatkówce Plażowej, lokalny festyn siatkarski ojców i synów – „Syn, Tato, Lato” czy otwarty dla każdego turniej Jurajska Open 40+, który zachęca do aktywności sportowej po 40 roku życia. To ostatnie wydarzenie skłoniło nas do rozszerzenia zakresu współpracy z Miejskim Ośrodkiem Sportu i Rekreacji, dzięki czemu zostaliśmy głównym sponsorem drużyny Galeria Jurajska Team, która dziś gra w Lidze 40-latków w Częstochowie. Ważnym dla nas działaniem było też otwarcie pierwszej w Częstochowie komfortki, czyli pokoju pielęgnacyjnego dla osób niepełnosprawnych i przewlekle chorych. Zaangażowaliśmy się także w kampanię „Kochaj nie krzywdź”, w której razem m.in. z Komendą Miejską Policji i Gminą Miastem Częstochowa, mówimy stanowcze „nie” przemocy wobec nieletnich i zjawisku dyskryminacji.

Wspominała Pani o tym, że rozrywka również u Państwa pomaga budować relacje z lokalną społecznością. Jak to wyglądało w 2023 roku?

A.B.: Jesteśmy obiektem o charakterze handlowym i rozrywkowym, dlatego rozrywka, jaką zapewniamy mieszkańcom regionu od zawsze jest dla nas jednym z fundamentów community relations. Abstrahując już od stałych jej elementów, takich jak np. największe w mieście kino, akwaria czy Bulwary Jurajskiej nad Wartą, w 2023 roku mocno skupiliśmy się na atrakcjach, które przyciągały różne pokolenia. Pierwszy raz gościliśmy u nas Luna-Park Kamenický oraz wesołe miasteczko „Smokoland”, a więc atrakcje, jakich na co dzień brakuje mieszkańcom w Częstochowie. Te zainteresowały w dużej mierze ludzi młodych i rodziny, zapewniając unikalną przestrzeń do zabawy i spotkań w sezonie majówkowym i powakacyjnym. Takimi wydarzeniami integracyjnymi są też organizowane przez nas latem pikniki rodzinne na Bulwarach Jurajskiej nad Wartą. Jeden z nich w tym roku połączyliśmy m.in. z Wakacyjnym Turniejem Strażackim, w którym zmierzyło się 8 lokalnych jednostek OSP. Stawiamy też mocno na eduzabawę dla najmłodszych jako formę „mądrej rozrywki”, łącząc zabawę z poznawaniem świata oraz historii. Przykładem takich aktywności były: wystawa poświęcona starożytnemu Egiptowi czy ekspozycja ruchomych figur dinozaurów. Obie imprezy, oprócz odwiedzających, gościły także setki uczniów z lokalnych szkół, które organizowały u nas terenowe lekcje paleontologii.

A Jurajska TV? To zainicjowane niedawno przedsięwzięcie też pomaga w budowaniu relacji z lokalną społecznością?

A.B.: Owszem. To świeży i rozwojowy projekt, którego celem jest skrócenie dystansu społecznego między galerią a mieszkańcami, w tym zwłaszcza najmłodszymi pokoleniami. W tworzenie kanału Jurajska TV na YouTube włączyli się młodzi ludzie z Częstochowy i okolic, a sam kanał kierowany jest zwłaszcza do młodzieży z regionu, angażując ją też w produkcję np. w charakterze bohaterów. Ma on na celu budowanie luźnych relacji opartych na wspólnej zabawie, co jest nowym podejściem w rozwoju community relations na rynku, zwłaszcza w dobie zmian pokoleniowych i rosnącej roli Gen Z.

Działania community relations mocno oparte są na partnerstwie. W Jurajskiej również ten kierunek dominuje?

A.B.: Tak. Niemal każde nasze wydarzenie angażujące lokalną społeczność, organizujemy z partnerem, np. miejską instytucją, NGO-sem czy klubem sportowym. Jesteśmy centrum otwartym na kooperacje, dlatego każda organizacja może się do nas zgłosić z propozycją wspólnych działań. Dla przykładu w 2023 roku mocno skupiliśmy się na współpracy z KS AZS Częstochowa oraz KS Norwid Częstochowa, co zaowocowało wieloma imprezami sportowymi. Natomiast wśród nowych partnerów pojawiły się takie podmioty, jak chociażby Stowarzyszenie Miłośników Sportu EFEKT, które organizowało u nas akcję „Kochaj nie krzywdź” czy lokalne i regionalne kluby motocyklowe zrzeszone w Kongresie Polskich Klubów Motocyklowych. Od niedawna naszym partnerem jest też Wojsko Polskie, które cyklicznie pojawia się w Jurajskiej ze swoim punktem rekrutacyjnym WRC Częstochowa. Regularnie współpracujemy też z kilkunastoma lokalnymi przedszkolami i szkołami, a także z kilkudziesięcioma ośrodkami edukacyjnymi z Częstochowy i okolic. Te ostatnie co roku gościmy na naszej Giełdzie Zajęć Pozalekcyjnych, która propaguje wśród dzieci i młodzieży edukację pozaszkolną i aktywne formy spędzania czasu po lekcjach.


Jakie korzyści przynosi Jurajskiej takie wielowymiarowe zaangażowanie?

A.B.: Przede wszystkim zmienia ono postrzeganie obiektu. Dzięki różnym lokalnym wydarzeniom, inicjatywom, współpracom stajemy się częścią tkanki miasta i codzienności jego mieszkańców. To buduje zaufanie, zwłaszcza, jeśli społeczność lokalna ma możliwość nie tylko udziału, ale także współtworzenia różnych przedsięwzięć realizowanych w Jurajskiej. Taka aktywność znacząco poszerza także funkcje i role galerii. Stajemy się integratorem lokalnego życia, a przez to miejscem, które nie kojarzy się tylko z zakupami, ale także z czymś więcej, z pewnymi wartościami, które są bliskie mieszkańcom.

 


Źródło: Galeria Jurajska/Guarana PR
Tagi: Galeria Jurajska, Częstochowa, GTC SA

 

 

 

Przypisane branże