Nagrają wybryki wandala
Galerie handlowe w całej Polsce nie są wolne od aktów wandalizmu. Niszczone bywają rośliny wokół obiektów, ozdoby świąteczne, meble czy oznaczenia wskazujące kierunki. Także w Galerii Jurajskiej, co roku dochodzi do sporadycznych tego typu zdarzeń. Dewastowane są np. ściany poczekalni, nawierzchnia parkingu czy ławki.
Teraz to się zmienia. Dzięki znacznie bardziej rozbudowanemu monitoringowi wizyjnemu i aktywnej współpracy z Komendą Miejską Policji w Częstochowie, w Galerii Jurajskiej tego typu zdarzenia są szybciej wykrywane, a sprawcy pociągani do odpowiedzialności. Także nieletni. - Akty wandalizmu o różnej skali zdarzają się rzadko, ale mają miejsce przynajmniej parę razy do roku i wiążą się ze sporym kosztem napraw. Wpływają także na odbiór naszej galerii przez klientów i najemców – przyznaje Roman Bugajczyk, dyrektor galerii.
- Mając na uwadze bezpieczeństwo naszych klientów, a także obiektu, postanowiliśmy przeciwdziałać. Zniszczenie np. ściany korytarza lub wyposażenia, elementów parkingu czy oznaczeń to dla galerii koszt nawet kilku tysięcy złotych. Do tej pory naprawę czy remont finansowaliśmy z własnej kieszeni, a sprawca często pozostawał bezkarny. Teraz chcemy to ukrócić – dodaje.
Pomóc ma w tym nowoczesny system monitoringu i powiększona przed kilkoma miesiącami sieć pracujących 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu kamer CCTV, obserwujących parking i pasaż galerii. Obraz z nich jest nie tylko śledzony przez pracowników ochrony, ale także rejestrowany i przechowywany na serwerach. Może być więc dowodem w sprawie zniszczenia mienia. W tym zakresie galeria już współpracuje aktywnie z policją.
- Każdy z przypadków wandalizmu, jaki zarejestrowały nasze kamery, zgłaszamy dziś na policję, bez względu na to, czy nasza ochrona ujęła sprawców, czy nie. Nagranie stanowi natomiast dowód w sprawie. Dzięki temu łatwiej jest zidentyfikować podejrzanego, postawić mu zarzuty i pociągnąć do odpowiedzialności karnej za zniszczone mienie galerii – mówi dyrektor.
Prawdziwym sprawdzianem dla czujności ochrony mają być otwierane z początkiem czerwca bulwary Warty. Powstały nad rzeką miejski ogród również będzie objęty monitoringiem. – Prace nad tym miejscem trwały rok, nie chcemy, aby uległo ono zniszczeniu lub żeby pito tutaj alkohol w nocy. Będziemy więc czujnie przyglądać się aktywności w tym miejscu – dodaje.
Bezpieczeństwo priorytetem
Jednocześnie przedstawiciele galerii przyznają, że nie chodzi w tym wszystkim o zamianę centrum handlowego w dom wielkiego brata. Celem jest bezpieczeństwo. – Monitoring wizyjny spełnia u nas kilka ważnych funkcji. Zresztą są one takie same w każdej galerii – mówi.
- Po pierwsze czuwa nad bezpieczeństwem klientów, chroni np. przed kieszonkowcami, pomaga także odszukać zgubione dziecko lub samochód. Po drugie chroni mienie galerii, a także mienie sklepów, jakie u nas działają. Po trzecie – i tutaj najważniejsze – pełni on rolę prewencyjną, jest swoistym odstraszaczem. Przy takiej ilości kamer wandal powinien się dwa razy zastanowić, zanim wyciągnie spray czy kopnie w drzwi wyrywając je z zawiasów – przestrzega Bugajczyk.
Pierwsze efekty już są. – Udało się nam już ująć kilku nieletnich wandali, którzy zniszczyli ścianę w nowo powstałej poczekalni. Dzięki nagraniom nie było wątpliwości, kto zniszczył mienie galerii. Sprawcy zostali pociągnięci do odpowiedzialności, a za szkody musieli zapłacić rodzice. Takie same efekty osiągnęliśmy pociągając do odpowiedzialności osoby, które stwarzały zagrożenie na parkingu swoimi popisami – mówi przedstawiciel galerii.
Jak przekonuje galeria, tego typu kroki mają na celu przede wszystkim podniesienie bezpieczeństwa na terenie obiektu. - Chcemy, aby zakupy u nas nie były niczym zakłócone, a klienci nie byli świadkami niszczenia mienia galerii. Takie akty, chociaż sporadycznie, wpływają na przyjazność obiektu i jego ogólny odbiór – dodaje.
Źródło: Galeria Jurajska
***
Galeria Jurajska to największe centrum handlowe w Częstochowie. Jego otwarcie miało miejsce w 2009 roku. Od tego czasu galeria zyskuje na popularności. Dziś jest to najchętniej wybierane miejsce zakupów, nie tylko częstochowian, ale także mieszkańców ościennych miast. Tylko w 2017 roku galerię odwiedziło blisko 7 mln osób. W Galerii Jurajskiej można znaleźć blisko 200 sklepów, punktów usługowych i gastronomicznych oraz wielosalowe kino Cinema City. W ofercie Galerii Jurajskiej znajdują się sklepy najpopularniejszych marek polskich i międzynarodowych. Wiele z nich na lokalnym rynku zadebiutowało w Galerii Jurajskiej. Swoje sklepy posiadają tutaj m.in. Grupa LPP (Reserved, Cropp, Home & You, House, Mohito), grupa Inditex (Zara, Bershka, Stradivarius, Massimo Dutti), TK Maxx, C&A, Euro RTV AGD, Intersport, Empik, H&M, New Yorker, Smyk, Rossmann, Sephora, Super Pharm, Biedronka, Douglas, Carry, TruTrussardi, Apart i wiele innych. Do dyspozycji klientów Galerii Jurajskiej jest wielopoziomowy parking mogący pomieścić 2000 samochodów, parking autokarowy, a także nowocześnie zaaranżowana strefa restauracyjna z wydzieloną przestrzenią wypoczynkową. W bezpośrednim sąsiedztwie centrum znajdują się przystanki kilkunastu linii autobusowych.